1.TİYATRO MAKYAJI
1.1.Tanımı
Sahne
sanatları denilince ilk akla gelen tiyatro, bir öykünün sahne olarak ayrılmış
bir yerde, oyuncuların söz ve hareketleriyle canlandırması sanatıdır. Tiyatro
kavramı içinde oyunculuk, sahne düzeni, ışıklandırma, dekor, kostüm, makyaj,
müzik gibi unsurların bütünlüğü söz konusudur.
Bu
bütünlüğün unsurlarından biri olan tiyatro makyajı ise oyuncunun canlandıracağı
karakterin özelliklerini ortaya çıkartmak için yapılan karakter makyajına
denir.
Resim 1.1:
Tiyatro makyaj çalışma örneği
1.2.Tarihçesi
Tiyatro
makyajı, tarihi bakımından çok zengin ve çeşitlidir. İnsanlar binlerce yıldır
tiyatro yoluyla kendilerini ifade etmişlerdir. İlkel kültürlerin dinsel
törenlerinden başlayarak Eski Yunan ve Roma tiyatrolarında farklı karakterleri
tasvir etmek amacıyla maskeler kullanılmıştır. Orta Çağ’da Avrupa’daki dinsel oyunlarda
melek, şeytan ve din adamlarını canlandırırken kırmızı, beyaz ve yaldızlı boyalar
ile takma sakallar kullanıldığını kaynaklardan öğrenmekteyiz. Fransa’da
Rönesans çağında kuzu yününden takma sakallar kullanılır ve oyuncuların yüzleri
unla beyazlaştırılırdı. Tiyatro makyajında kullanılan ilk malzemeler beyaz toz,
tebeşir, yanmış mantar, kâğıt, pigment tozlarıdır.
19.
yüzyıl başına kadar makyaj ve kostümde tarihsel gerçeklere uymak için fazla
çaba harcanmamıştı. Önceleri mumlarla sonra yağ lambalarıyla sağlanan sahne
aydınlatması loş oluyor, yetersiz kalıyordu. Tiyatrolarda önce gaz lambası,
ardından kalsiyum ışığı ve en sonunda elektrik ışığının kullanılmasıyla
birlikte hem yeni makyaj malzemelerine hem de uygulamada daha gelişmiş
tekniklere gerek duyuldu.
Çağdaş
tiyatrodaki güçlü sahne aydınlatma sistemleri oyuncunun yüzünün rengini tümüyle
alıp gölge ve çizgileri yok ettiği için makyaj bir gereklilik hâline gelmiştir.
Makyajın özellikle karakter yorumlamalarında, oyuncunun rolün havasına
girmesine yardımcı olduğu kabul edilir.
1.3.Karakterler
Tiyatro
makyajının esas amacı karakter oluşturma işidir. Ancak karakter makyajı
üzerinde hiçbir genelleme yapılamaz. Tiyatro makyajında oyuncu, kendi karakteri
dışında kalan değişik anlatımları elde etmek zorundadır. Oyuncunun kendi
yüzünün görünüşünden çok başka bir görünüş sağlaması istenebilir. Bu görünüşte
yaşlılık, kötülük ya da iyilik, orta yaşlılık, güler yüzlülük ya da aksilik,
hastalık ve sağlıklı olması gerekebilir. Bunun için de normal makyajda olduğu
gibi bir genellemeye gidemeyiz.
Tiyatro
makyajında karakteri uygulamak için en doğru yöntem yüzdeki hatların
belirlenmesidir. Yüzün her bölümünün kendine özgü görünüşü vardır. Çene,
büyüklüğüne ve biçimine göre gücü ya da güçsüzlüğü gösterir. Geniş ve yuvarlak
bir alın entelektüelliği anlatır. Gözler hırs, yaratma gücü, canlılık ve
özgünlük gibi nitelikleri getirir. Ağız ve dudakların biçimi bir karakteri
anlatmada en güçlü bölümdür. Yüzün vurgusunu sağlayan burun, canlandırılacak
karakterin anlatımı açısından büyük önem taşır. Geniş ve büyük burun kabalığı,
gaga burun kurnazlığı, yüzün ölçüsüne oranla küçük bir burun silikliği, düzgün
güzel bir burun incelik kadar soğukluğu da gösterebilir. Yine de bu biçimin
getirdiği görünüşlerde bir genelleme yapmamalı, yüzün anlatımını karakterin
kişiliğine uydurmalıyız.
Resim 1.3: Burun
gölgelendirme tekniği
Resim 1.4: Göz ve kaş
karakter makyaj örnekleri
1.4.Tiyatro
Makyajında Kullanılan Malzemeler
Tiyatro
makyajı aynı zamanda sahne makyajı da olarak bilinmektedir. Sahne ile
seyircinin arasındaki mesafenin fazla olması ve sahnenin aydınlatılmasında
kullanılan ışıkların oyuncunun yüzündeki ifadeyi silikleştirmesinden dolayı
makyajın daha abartılı yapılması gerekmektedir. Sahnedeki kişinin özellikleri,
tiyatroda oturan herkes tarafından özellikle çok arka sıralarda oturanlar
tarafından bile açıkça görünür olmalıdır.
Günlük makyaj malzemeleri, yüz özelliklerini
vurgulamak için yeterli pigment içermez. Ancak sahne makyajında kullanılan
malzemeler, yüzün ve tüm yüz özelliklerinin olması gerektiği gibi görünmesini
sağlamak için yeterli pigment içermektedir. Sahne makyajında kullanılan
malzemeler yüksek kapatıcı özelliğine de sahiptir. Ayrıca kalıcı olmasıyla
birlikte terlemeye dayanıklı olacak şekilde tasarlanmıştır.
Oyuncular
ister kadın ister erkek olsun, temel roller için bile izleyici tarafından
görünür olması açısından makyaja ihtiyaç vardır. Fondöten, pudra, ruj ve göz
kalemi sahne makyajının temelidir. Karakter rolleri için örneğin periler,
hayvanlar, yaşlılık gibi durumlarda daha fazla malzemeye ihtiyaç duyulmaktadır.
Krem bazlı boyalar
Su bazlı boyalar
Transparan pudra
Göz farları, göz ve kaş kalemleri
Takma kirpikler
Allık paletleri
Dudak kalemi ve ruj paleti
Likit lateks
Burun ve çene macunu
Kaş kapatıcı
Yapay burun ve çene protezleri
Bald cap
Yapay kan
Diş boyaları
Peruk ve krepe saçlar
Yapıştırıcılar
Sünger, pudra pufu, fırçalar
Makyaj sabitleyici, makyaj temizleyicisi
Aseton, pamuk vb.
1.5.Tiyatro Makyajının
Özellikleri
Tiyatro
makyajının amacı farklı karakterleri ve tiplemeleri oyuncuya kazandırmaktadır.
Makyaja başlamadan önce kişinin yüz şekli, kemik yapısı yüzde oluşan çizgileri
ve yüzün karakteri belirlenmelidir çünkü oyuncu, oyununu yüz ifadesi ve
mimikleriyle desteklemektedir. Karakter belirlendikten sonra makyaj
uygulamasını kolaylaştırmak amacıyla karakterin resmi çizilmelidir. Böylece
karakterin oluşumunda kullanılacak makyaj malzemeleri, ek aksesuarlar da
kolayca belirlenecektir. Ayrıca renk tonlamaları önceden sahne dekoru, sahne
ışığı ve kostüm dikkate alınarak belirlenmelidir.
Resim
1.12: Tiyatro makyajında karakter şema çalışması
Makyajda
karakteri oluşturmada kullanılan en önemli unsurlardan biri de gölgelendirme ve
aydınlatma tekniğidir. Bu teknik ile oyuncunun yüz şeklini değiştirmek
mümkündür. Örneğin sinirli bir adam makyajı yaparken mutlaka iki kaş arasına
dik birkaç çizgi ve alnına da yatay birkaç çizgi çizilir.
Resim
1.13: Mimik ve çizgi çalışma örneği 12
Oyuncuya yaşlı bir görünüm oluşturmak veya yüze
başka ifadeler kazandırmak için alın, burun, çene, yanaklar ve göz çevresine
aydınlatma ve gölgelendirme tekniği uygulanarak farklılık kazandırılabilir.
Aydınlatma istenilen bölgenin ön plana çıkarılmasında kişinin ten renginin
birkaç ton açığı ile uygulanır. Gölgelendirme ise geri planda olması istenilen
bölgenin ten renginin birkaç ton koyusu ile yapılmaktadır.
1.6.
Sahne Işığı ve Etkisi
Sahne
aydınlatması normal oda ve dış mekân aydınlatmasından daha güçlü ve yoğundur.
Sahne aydınlatmasının yanlış olması, makyajın etkinliğinin kaybolmasına neden
olabilir. İyi bir sahne aydınlatması makyaja büyük ölçüde yardımcı olacaktır.
Makyaj
sanatçısı, makyajda uygulanacak renk tonlamasına, aydınlatma ve gölgelendirme
tekniğine karar vermeden önce sahnedeki ışık değişimlerine, ışığın geliş
açısına karar vermelidir. Sahnenin aydınlatılmasında görevli olan kişilerle iyi
bir iletişim kurmalıdır. Ayrıca dekor ve kostüm renklerinin farklı ışık altında
renk değişimine uğradığı unutulmamalıdır. Makyaj sanatçısı farklı ışık
etkilerini çok iyi bilmelidir.
Kırmızı ışık
altında dekor ve kostüm aşağıdaki değişikliklere uğrar:
Kırmızı, zenginleşir.
Yeşil, siyahımsı bir renk alır.
Mavi, kararır.
Sarı, turuncuya dönüşür.
Mor, kırmızı olur.
Yeşil ışık
altında dekor ve kostüm aşağıdaki değişikliklere uğrar:
Kırmızı, kahverengimsi olur.
Yeşil, zenginleşir.
Mavi, siyahımsı olur.
Sarı, yeşil bir ton alır.
Mor, kahverengi olur.
Mavi ışık altında dekor ve kostüm aşağıdaki değişikliklere uğrar:
Kırmızı, morumsu olur.
Mavi, zenginleşir.
Sarı, kahverengi bir ton alır.
Mor, mavimsi olur.
Sarı ışık
altında dekor ve kostüm aşağıdaki değişikliklere uğrar:
Kırmızı,
gözle görünür biçimde donuklaşır.
Koyu yeşil,
kahverengiye döner.
Mavi, yeşile
dönüşür.
Sarı, zenginleşir.
Kahverengi koyulaşır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.