7 Kasım 2016 Pazartesi

TEMEL MAKYAJ



1.YÜZ ANATOMİSİ
     Müşteri için gerekli makyaj tipine karar vermek için yüz şeklinin dikkate alınması
önemlidir. Yüz şeklini, kemik ile deri arasında bulunan derialtı yağ ve kaslardan oluşan
yumuşak dokunun derinliği ile kafatasındaki yüz kemiklerinin biçimi belirler. Yıllar geçtikçe
yüz şeklinin görünümü değişir. Yüz kaslarının sürekli olarak belirli hareketleri
tekrarlamasının sebep olduğu yüz derisindeki mimik çizgilerinin yavaş yavaş artması cildin
yaşlanmaya başladığını gösteren ilk belirtilerdir.

1.1.Kafatası Kemikleri
     Kafatası 22 kemikten oluşur, kafatası kemikleri ve yüz kemikleri olmak üzere ikiye
ayrılır. Kafatası kemikleri beynin bulunduğu, 8 kemikten oluşan koruyucu bir kutudur.
Kafatasının tek oynak kemiği olan alt çene, çiğneme ve konuşmayı mümkün kılacak şekilde
iki yandan kafatasına bağlıdır. Diğer bütün kemikler arasında dikiş yerini andıran testere
ucuna benzeyen birleşme çizgileri ile birbirlerine sıkı sıkıya bağlıdır.
Kafatasını oluşturan kemikler;
Alın Kemiği (frontal): Alnı ve kafatasının ön kısmını oluşturur. Ufak
açıklıklarla burun boşluklarına bağlı kemikleri hafifleten ve sesin
yankılanmasını sağlayan iki geniş hava boşluğu olan sinirleri içerir. Sinirler
soğuk algınlığını takiben iltihaplanabilir.
Yan kafa kemikleri (parietal): Kafasının üstünde, orta çizgide birleşen,
kafatasının üst ve yan kısımlarını oluşturan bir çift olan kemiktir.
Arka kemik (occiptal):Kafatasının temel arka kemiğini oluşturur, omuriliğin
geçtiği “ foramen magnum” adı verilen geniş bir açıklığı vardır.
Şakak Kemiği (temporal): Kafatasının alt kenarını oluşturur, kulak boşlukları
vardır. Her iki şakak kemiği kendini takip eden çene kemiği ile birleştiği yerde
çıkıntılıdır, çift kemiklerdir. Bu bölgeler kulakların alt ön kısmında yüzün her
iki tarafında hissedilen elmacık kemiklerini oluşturur.
Temel Kemik (sphenoid): Kafatası temelinin büyük bölümünü oluşturur,
Kafatasının yanlarını oluşturan, kanat uçları ile yarasa şeklinde kemiklerdir.
Alın kemiği ile şakak kemikleri arasındadır.
Kalbur kemiği (ethmoid): Kafatasını oluşturan küçük, düzensiz bir şekli
bulunan kemik, burnun üst kısmı ile göz çukurlarının iç duvarlarını oluşturur.
Bu kemik şekilde gösterilmemiştir.

Şekil 1.1: Kafatasının yandan görünüşü

Şekil 1.2: Kafatasının önden görünüşü

1.1.1.Yüz Kemikleri
     Yüzde 14 adet kemik vardır, ancak bunların sadece 7 tanesi yüz şeklini belirler.
Bunlar:
Bir çift küçük burun kemiği (osnasale): Burun kemerini oluşturur. Burnun
geri kalan kısmı kemikten daha esnek ve daha yumuşak olan kıkırdaktan oluşur.
Kıkırdak burnun alt kısmının şeklini belirler.
Bir çift elmacık kemiği (oszygomatic):Yanak kemiklerini oluşturur. Elmacık
kemikleri yüzün her iki yanında yanak kemiklerini, elmacık kemiklerine bağlar.
Elmacık kemiklerinin yeri elmacık köprüleri aşağı, yüze doğru takip edildiğinde
kolaylıkla bulunabilir. Yanak kemiklerinin üst çene kemiği üzerinde çıkıntı
oluşturduğu hissedilebilir.
Bir çift üst çene kemiği (osmaxillae):Ağzın çatısıdır ve üst dişlerin bulunduğu
üst çeneyi oluşturur.
Alt çene kemiği (osmandibula): Bulunduğu alt çeneyi oluşturur ve alt dişleri
şakak kemiği ile birleşerek konuşma ve çiğnemeyi sağlayan hareket edebilir
eklemlerdir.
     Diğer 7 adet yüz kemiği (göz çukurlarında bulunan iki gözyaşı kemiği, burnun
arkasındaki koni biçimindeki iki kemik, ağız çatısındaki iki damak kemiği ve burun delikleri
arasındaki burun direğini oluşturan kemik) yüz şeklinin belirlenmesinde bir fonksiyonları
yoktur.

1.2.Temel Yüz Şekilleri
Avrupalılar için altı temel yüz şekli vardır.
 Oval yüz
 Yuvarlak yüz
 Kare yüz
 Dikdörtgen yüz (uzun yüz)
 Kalp şeklinde yüz (ters üçgen yüz)
 Üçgen yüz
     Bazı yüz şekilleri bunların karışımı olabilir. Afrikalı ve Asyalılarda yüzün belli
bölümleri altı temel yüz şekline uygun olmayabilir. Kemik yapısı ve yüzün derinliği farklı
olabilir. Afrikalılarda yanak kemikleri yüksektir. Çene öne doğrudur, iri ve dolgun dudakları
vardır. Burun kemikleri daha düzdür. Siyah deride aydınlatma işlemi gölgelendirmeden daha
etkilidir.
     Asyalılarda yüz şekilleri değişiktir. Genellikle oval, düz ve yuvarlaktır. Göz
makyajına daha fazla özen gösterilmeli, gözler ön plana çıkarılmalıdır. Çinlilerin yüzleri
genellikle yuvarlak, burunları düzdür. Gözleri küçük, dudakları dolgundur.


2.RENK BİLGİSİ

2.1.Tanımı
     Işığın cisimlere çarptıktan sonra, yansıyarak görme duyumuzda bıraktığı etkiye renk
denir. Her cisim kendine gelen ışınların bir kısmını tutar, bir kısmını da yansıtır. Bu olayın
sonucu olarak da cisimler bize yansıttığı renkte görünürler.
     Doğada bulunan tüm renkler ana renklerden meydana gelir. Bunların arasında
olmayan siyah ve beyazın meydana gelişi şöyledir: Bir cismin güneş ışığında depolanmış
renkleri yansıtmayıp yutuyorsa siyah, eğer tümünü birden yansıtıyorsa beyaz renk görünür.
Bir renge siyah ya da beyaz katıldığında o rengin açık ya da koyu tonu meydana gelir. Siyah
ve beyaz rengi karıştırdığımızda gri renk ortaya çıkar. Siyah, beyaz ve gri; renk sayılmaz. Bu
üç renge nötr renkler denir. Ayrıca herhangi bir rengi açmak ya da koyulaştırmak için siyah
ve beyaz renk kullanılır.
Şekil 2.1: Nötr renkler

     Güneş ışığındaki renk grubunun uçları birleştirilirse renk çemberi veya renk üçgenleri
meydana gelir.
     Renk çemberi dikkatlice incelenirse üç ana (esas) renk olduğu görülür. Ana renkler
ikişer ikişer aynı ölçüde karıştırılırsa meydana gelen renklere ara (yardımcı) renk denir.

Resim 2.2: Ana renkler (Kırmızı, Mavi, Sarı)

Resim 2.3: Ara renkler (Turuncu, Yeşil, Mor)

2.1.1.Tamamlayıcı Renkler
     Bir ana renkle bir ara renk eşlenerek birbirini tamamlar, iki ana rengin karışımından
yapılan yardımcı renk karışımına girmeyen üçüncü ana rengin tamamlayıcısıdır.
Resim 2.4: Renk çemberi

2.1.2.Zıt Renkler
     Tamamlayıcı renkler karıştırılmayıp yan yana konulursa birbirinin değerini artırırlar.
Renklerin bu tür görünüşü zıt renkleri oluşturur. Örneğin, Yeşil ile kırmızı, sarı ile mor, mavi
ile turuncu zıt renklerdir. Zıt renkler daha parlak ve canlı görünürler.
Sıcak Renkler: Kırmızı, Turuncu, Sarı
Soğuk Renkler: Mavi, Yeşil, Mor

Renklerin uyumu ise 3’e ayrılır.
Ton Uyumu: Bir rengin ışık etkisi ile koyudan açığa doğru gösterdiği
değerlerdir.
Yakın Renkler Uyumu: Renk çemberi veya üçgenindeki yan yana düşen üç
renkle kurulan uyumdur. Örneğin; Mavi, sarı ve karışımları olan yeşil
Zıt Renkler Uyumu: Zıt renklerle ya da sıcak-soğuk renklerle kurulan
armonidir.

2.2.Makyajda Renkleri Kullanma
     Makyajda renkleri doğru kullanarak fondöten, göz makyajı allık ve dudak renklerinin
uyumlu olmasıyla sağlanır.


Tablo 2.2:Ten rengine uygun fondöten renginin seçilmesi






Tablo 2.3:Göz rengine uygun göz makyajı renklerinin seçilmesi






















Tablo 2.4:Ten rengine uygun ruj renginin seçilmesi






















                                                           Tablo 2.5:Ten rengine uygun allık renginin seçilmesi









Tablo 2.6:Giysi rengine uygun makyaj renginin seçilmesi



3.IŞIK BİLGİSİ

3.1.Işık
     Cisimleri görmeyi ve renkleri ayırt etmeyi sağlayan fiziksel enerjidir.

3.2.Işığın Makyajdaki Etkisi
     Rengi tam olarak görebilmek için ışığın yeterli olması gereklidir. Makyaj sırasında
ışık direkt olarak müşterinin yüzüne doğru olmalıdır, böylece yüz üzerinde gölgeler oluşmaz.
Kozmetiklerin rengi, üzerine düşen ışığın renginden etkilendiği için ışığın kaynağı
önemlidir. Bir nesnenin renginden bahsettiğimiz zaman genellikle onun beyaz ışıktaki
rengini kastederiz. Buda gün ışığı ya da güneş ışığıdır. Cam bir prizmadan geçen güneş ışığı
kırılarak tayf adı verilen kırmızı, turuncu, sarı, yeşil, mavi, lacivert ve mor renklerinden
oluşan bir renk bandı meydana getirir. Beyaz ışık tayftaki yedi rengin birleşmesinden oluşur.

Şekil 3.1: Tayf

     Bir nesnenin boyası ya da pigment molekülleri ışığın bazı renklerini emer, bazılarını
yansıtır. Gözlerimize yansıtılan renkler bizim gördüğümüz renklerdir. Kırmızı ruj üzerine
beyaz ışık vurursa rujdaki pigment kırmızı rengi gözlerimize yansıtır, diğer 6 rengi emer,
böylece ruj kırmızı görünür. Eğer ruja mavi renk vurursa, emilir ve rujun rengini yansıtarak
kırmızı ışık olmadığı için ruj siyah görünür. Aynı şekilde giysiler ve cildin rengi sarı sokak
lambaları veya bir diskoda sürekli renk değiştiren ışıklar altında renk değiştiriyormuş gibi
görülür.
     Elektrik ampulleri ya da floresan tüplü ampullerin ürettiği suni ışığın rengi gün
ışığında farklıdır ve nesnelerin görünen renklerini değiştirirler. Bu nedenle özellikle gündüz
makyajı gün ışığında yapılmalıdır. Elektrik ampulleri, gün ışığında bulunandan daha az mavi
ve yeşil, daha çok kırmızı ve sarı renk veririler. Böylece kırmızı renkler daha derin, mavi
tonları daha koyu görünür. Gece makyajı da genellikle gece kullanılan ışık altıda
yapılmalıdır.
     Renkli ışığın makyajdaki renklere etkisini daha iyi anlamak için rengi farklı çeşitteki
ışıkların altında inceleyebilirsiniz. Eğer bir spot ışığı elde etmek mümkün değilse aşağıdaki
ışık renkleri listesi size yardımcı olabilir. Ama listelenen etkilerin yaklaşık olduğunu ve
durumdan duruma değişebileceğini hatırlayınız.


Şekil: 3.2 Işık Yönü

3.3.Işık Renkleri Listesi
 Pembe soğuk renkleri grileştirmeye ve sıcak renkleri yoğunlaştırmaya yatkındır.
Sarı daha çok turuncuya dönüşür.
 Ten rengi pembe makyajı derin gölgelerden daha az etkiler ve çoğu makyajda daha
güzel gösterme etkisi vardır.
 Ateş kırmızısı hemen hemen her rengi bozar. Koyu ten rengini etkilemez. Açık ve
orta renk ruj soluk turuncuya dönüşürken koyu kırmızılar kızıl kahverengi olur.
Sarı turuncuya, soğuk gölgeli renklerse gri ve siyahın gölgelerine dönüşür.
 Açık kehribar makyajı en güzel gösteren renktir. Soğuk renkleri grileştirebilir ama
pembeleri ve ten renklerini seçerek makyaja renk verir.
 Kehribar ve turuncu kırmızı kadar sert olmasa da benzer etkilere sahiptir. Birçok
ten (koyu kahveler hariç) daha yoğun ve daha sarı olur. Rujlar daha turuncuya
dönüşür. Soğuk renkler grileşir. Koyu kehribarın tabii ki açık kehribardan daha
fazla etkisi vardır.
 Açık sarının renkleri daha sıcak yapması dışında makyajda pek bir etkisi yoktur.
Soğuk renkler biraz grileşir.
 Limon ve sarı sıcak renkleri daha sarı, mavileri daha yeşil, moru daha gri yapar.
Renk koyulaştıkça makyajdaki etkileri güçlenir.
 Yeşil yoğunluğuna göre bütün ten renklerini ve rujları grileştirir. Morda grileşir.
Sarı ve mavi yeşile dönüşür, yeşil renk ise yoğunlaşır.
 Açık mavi-yeşil turuncu renklerin yoğunluğunu azaltır. Açık kırmızı koyu, koyu
kırmızı kahverengi olur. Mavi-yeşil ışık altında daha az ruj kullanılmalıdır.
 Yeşil-mavi derin ve orta ten renklerini ve bütün kırmızıları grileştirir. Ayrıca bütün
solgun ten renklerini kapatır.
 Maviler birçok ten rengini grileştirir ve onların daha çok kırmızı ya da mor
görünmesine sebep olur. Mavilerin ve yeşillerin değeri yükselir ve morlar daha çok
maviye benzer. Mavi koyulaştıkça etkisi güçlenir.
 Menekşe rengi turuncunun, ateşin ve kızılın daha kırmızı görünmesine sebep olur.
Ruj daha yoğun görünür. Yeşil renklerin değeri ve yoğunluğu da düşer. Fondöten
ve ruj da çok yoğun kullanmamaya dikkat edin.
 Mor menekşenin rengine benzer bir etki gösterir. Sadece kırmızılar ve turuncular
değeri daha yoğunlaşır ve bir mavi menekşe rengi gibi görünür.

3.4.Işığın Renkler Üzerindeki Etkisi
     Makyaj malzemesi renkleri aslında farklı ışıklar söz konusu olduğunda gün ışığı
altında göründüklerinden tamamen farklı bir renge dönerler. Bu yüzden özellikle sahnede
makyaj yaparken çok önemli olan renk kombinasyonları konusunda bilgi sahibi olmak
gereklidir.
Amber ışık altında;
 Allık tonuna bağlı olarak turuncu rengine döner.
 Kahverengi daha koyu bir ton alır.
 Mavi yeşile döner.
 Yeşil açık kahverengiye döner.
 Doğal fondöten tabaka gibi görünür.


Resim 3.1: Amber Işığı

Kırmızı ışık altında;
 Allık ve ruj görünmez olur.
 Mavi veya mavi-gri mora döner.
 Açık kahverengi tamamen yok olur.
 Yeşil sarımsı tona döner.
 Kahverengi çok koyu kahverengi gölge halini alır.
 Doğal tondaki fondöten açık portakal rengi görünür.


Resim 3.2: Kırmızı Işık

Mavi Işık altında;
 Açık ton allık koyu mora döner.
 Koyu allık tonu koyu mor veya yanaklar üzerinde kirli izler halinde görünebilir.
 Ruj siyaha döner.
 Doğal fondöten tonu açık mora döner.


Resim 3.3: Mavi Işık

Yeşil Işık altında;
 Kırmızı kahverengi ye döner.
 Kahverengi siyah görünür.
 Açık ve koyu fondötenler yeşilimsi görünür.


Resim 3.4: Yeşil Işık

     Tüm profesyonel makyaj uygulamalarında muhakkak bir prova makyaj uygulaması
yapılmalı ve kullanılan renkler fondöten tonları, ruj, allık ve far renkleri test edilmelidir.
Makyaj denemesinden sonra karar verilen makyaja göre fotoğraf çekilmeli ve ister makyaj
sanatçısı isterse oyuncunun kendisi makyajı yapacak olsun, bu deneme referans teşkil
etmelidir.


4.KAMUFLAJ MAKYAJI

4.1.Tanımı
     “Kamuflaj” kelimesi Fransızca kökenli askeri bir terim olup, “saklanma-gizlenme”
anlamında kullanılmaktadır. Kozmetik alanında ise kamuflaj, yüksek örtme gücüne sahip,
sürtünmeye ve terlemeye dayanıklı olan, cilde uyumlu ve cildin nefes almasını sağlayan, her
cilt tipine uygun renk tonlarıyla hazırlanan kozmetiklerle uygulanan makyaj olarak
tanımlanmaktadır. Ayrıca kamuflaj makyaj yüzdeki, vücut ve boyundaki kusurları gizlemek
amacıyla uygulanan makyaj olarak da bilinmektedir. Kamuflaj prensipleri sahne
makyajından uyarlanan bir illizyon sanatı olarak da tanımlanmaktadır.

4.2.Kamuflaj Makyaj Konusunda Bilinmesi Gerekenler

4.2.1.Kamuflaj Makyajında Nelere Dikkat Edilmelidir
     Kamuflaj makyajında en çok dikkat edilmesi gereken şey bu makyajın geceleri
muhakkak çıkartılmasıdır. Yağlı temizleme krem ve losyonları temizleme işlemi için
uygundur. Bu temizleme işleminden sonra cilt bol su ile yıkanmalıdır. Vücuda uygulanan
ürünler ise 3–4 gün vücutta kalabilir.

4.2.2.Kozmetik Kamuflaj İçin Öneriler Nelerdir
     İdeal sonuca ulaşabilmek için bir pratik dönemi gereklidir. Bazı ülkelerde hastanelerde
ve kozmetik kamuflaj kliniklerinde hastaların bu ihtiyaçları karşılanmaktadır. Bir çok ülkede
sponsorları makyaj firmaları olan TV programlarında kozmetik kamuflaj hakkında bilgi
verilmekte, bu programlardan bazıları kanser dernekleri tarafından desteklenebilmektedir.
     Standart günlük makyaj malzemeleri kamuflaj makyajı yapmak için kullanılabilir.
Önemli olan bu malzemelerde koku maddeleri olmaması ve alerji yapmama güvencesinin
bulunmasıdır.

4.2.3.Kamuflaj Makyajın Dekoratif Makyajdan Farkı Nedir
     Kamuflaj makyaj kozmetikleri, özel içerikli ürünlerdendir. Dekoratif makyaj
kozmetiklerinden daha üstün kapatıcı özellik taşırlar. Su geçirmeme, şeffaf olmama gibi
çeşitli özelliklerinin yanı sıra uygulandıkları yüzey üzerinde çeşitli makyaj tekniklerinin
kullanılmasına da olanak sağlarlar. Bunun yanında kamuflaj makyaj sadece yüzde değil,
eller, bacaklar gibi vücudun farklı bölgelerinde de kullanılır.

4.2.4.Kamuflaj Makyaj Uygulandığı Durumlar
     Doğuştan, travmatik ya da cerrahi sebeplerden dolayı yüzlerinde ve vücutlarında hat
ve renk kusurları olan kişiler, kamuflaj makyaj uygulamasından yararlanabilmektedir.
Kozmetik kamuflaj doğuştan olan izler, yara izleri, pigmentlerden kaynaklanan kusurlar,
yanık izleri, akneden kalan izler, dövmeler, benler ve ameliyat sonrası yara izleri üzerinde
uygulanabildiği gibi bazı cilt rahatsızlığı olan hastaların iyileşme safhasında da bu kozmetik
yöntemlerden faydalanılabilmektedir.

4.2.5.Kamuflaj Makyaj Uygulamaları Sırasında Veya Sonrasında
Karşılaşılabilecek Sorunlar
     Genellikle uygulama sonrasında bir problem çıkmamakla birlikte bazen bir takım
sorunlarla karşılaşılabilir.

4.2.5.1.Siyah Nokta
     Kamuflaj makyaj kozmetikleri yüksek oranda yağ içerdiklerinden siyah noktaya sebep
olabilmektedirler. Her ne kadar ürün pazara sunulmadan gerekli testlerden geçirilse de,
uygulama yapılacak bölgeye ürünün denenmesi önemlidir.

4.2.5.2.Akne
     Kamuflaj makyaj kozmetikleri, özellikle yağlı ve hassas ciltlerde, akneye sebep
olabilmektedir.
     Kozmetiklerin sebep olduğu akne, follicular ostia’nın zedelenmesine bağlı olarak
ortaya çıkarken, siyah nokta, yağ foliküllerinin tıkanmasından kaynaklanmaktadır. Kamuflaj
kozmetikleri uzun süreli kullanıldığından ve emici özelliğe sahip olduğundan ki bu emici
özellikte uygun kapamayı ve su da bozulmama özelliğini sağlamaktadır, siyah noktadan çok
akneye sebep olabilmektedir.
     Kamuflaj makyaj kozmetikleri yağlı (parafin) olduklarından, nemli havalarda, ekrin
ter bezlerinin cilt yüzeyindeki kanallara doğru olan ter akışını engellemekte ve bu da akne
oluşumuna neden olabilmektedir.

4.2.5.3.Alerji
     Kamuflaj makyaj kozmetiklerinde kullanılan maddelerin formüllerinin kokusuz
olması ve koruyucu konsantrasyonunun düşük olması, alerjik özelliği azaltmaktadır. Ancak
yine de kamuflaj kozmetikleri alerjiye sebep olabileceğinden kullanılmadan önce mutlaka
test edilmesi gerekmektedir.

4.3.Kamuflaj Makyaj Uygulamaya Hazırlık

4.3.1.Cildi Hazırlama
     Kamuflaj makyaj uygulamasında ilk aşama temizleme, tonik ve nemlendirici ile cildin
hazırlanması, uygulama yapılacak kişinin cilt yapısına uygun olarak seçilen temizleme
solüsyonu ardından, ciltte herhangi bir artıkla karşılaşılmaması için uygulamaya tonikle
devam edilir. Kamuflaj makyaj kozmetiği sürülmeden önce, nemlendirici uygulanır, ciltte
birkaç dakika bekletilir. Kamuflaj makyaj uygulamasına geçilmeden önce, cildin yüzeyinde
nemlendirici kalmamasına, aksi takdirde daha sonra uygulanacak olan kapatıcı kozmetik ile
nemlendiricinin birbirine karışarak, sonucu olumsuz etkileyebileceği unutulmamalıdır.
Önerilen bu uygulama yüze de yapılacak kamuflaj uygulamalarında tercih edilir. Özellikle
eller ve bacaklarda vücut için kullanılan kamuflaj malzemeleri tercih edilir. Bu ürünlerde
nemlendirici etki olduğu için ayrıca öncesinde bir çalışma yapmak gerekmez.

4.3.2.Kozmetik Kamuflajda Kullanılan Kozmetikler
Kapatıcı Makyaj Kozmetiğinin Kullanımı
Kapatıcı makyaj kozmetiği (Kamuflaj makyaj fondöteni) uygulamasına geçilmeden
önce, uygulama yapılacak kişinin, doğal cilt rengi göz önünde bulundurularak hazırlanan
karışımın, rengin kalitesinin düşmemesi ve bulanık bir renk karışımının oluşmaması
açısından 3 renkten fazla olmaması uygun görülmektedir. Oldukça katı olan kapatıcı makyaj
kozmetiğinin, elin sıcaklığından faydalanmak için, el üzerinde hazırlanabileceği, hazırlanan
karışımın, uygulama yapılacak bölgeye küçük, yumuşak, dairesel hareketlerle sürülmesi ve
kusurlu olan kısım yeteri kadar kapatıldıktan sonra üzerinde tekrar durulmaması, ancak
kapatma işlemi yeteri kadar sağlanamazsa, kalınlığı sağlamak amacıyla ikinci kez hafif
vuruşlarla uygulamaya devam edilebilmektedir.
Bu kozmetikler;
Kapatıcılar: (Concealer): Kapatıcılar fondötenlere göre daha kalın ve daha
opak malzemelerdir. Bu malzemeler ameliyat izlerini, çeşitli izleri ve
morlukları etkin biçimde kapatırlar. Genellikle kremsi yapıdadırlar ve birçok
tonu vardır. Bazen de bir takım renk düzenleyicilerle de karıştırılabilirler.
Renk düzenleyiciler: Bu malzemelerden sarımsı tonda olanlar, kırmızımsı
renk ve morlukları kapatmak için kullanılır. Morumsu renkte olanlar ise
derinin sarımsı rengini, yeşil renk düzenleyiciler ise kızarıklıkları nötralize
ederek daha kahverengimsi bir renk oluştururlar.
Kapatıcı Krem: Renklendirilmiş krem fondötendir. Pudra (talk
kaolin)içerir. İstenilen kapatma oranına göre kıvamı değişir. Oldukça yoğun
ve macun kıvamındadır. Koyu kapatıcı kremler küçük bölgelere
uygulanmalıdır, geniş yüzeyleri kapatmak uygun değildir. Bej renginin
çeşitli tonlarında bulunabilirler.
Kapatıcı Çubuklar: Kapatıcı kremlerle aynı bileşimleri içerirler ancak
mum oranları daha fazladır. Tipik bir kapatıcı çubuk %55 pudra (talk kaolin)
ve pigmentler içerirler (demir oksit ve titanyum dioksit),%44 mineral yağlar
ve mumlar, %1 su içerirler. Genellikle beyaz ve bejin çeşitli tonları da
bulunabilirler. Kapatıcı çubuklar bazen makyajdan önce, siyah ciltlerde
cildin rengini yüzün her bölgesinde eşitlemek için kullanılabilirler.
Yeşil Düzeltici Kremler: Renklendirilmiş krem fondötenlerdir.
Yapımlarında pigment içeren kromyum oksit veya yeşil boya kullanılır.
Yüzün istenmeyen kırmızılıklarını kapatmak için hazırlanırlar. Yeşil
pigment, kırmızı rengi emer ve cildin yüzeyinde kusurlar oluşmasını önler.

Sabitleyici Pudra Kullanımı
     Kapatıcı makyaj kozmetiğinin etrafa yayılarak, yüzün belirli hatlarında birikmemesi
(özellikle gözaltlarında ) için, çok fazla bekletilmeden sabitleyici pudra uygulanmalıdır.
Sabitleyici pudra, makyajı su geçirmez hale getirdiği ve kamuflaj kozmetiğini, cildin bir
üyesi gibi yaptığı için, bu aşamada oldukça dikkatli olunması gerekmektedir. Bir pamuk ya
da pudra süngeri ile kapatılan bölgeye, pudra hafif vuruşlarla sürülür ve uygulamanın
yoğunluğuna bağlı olarak değişmekle birlikte, yaklaşık 5 dakika ciltte bekletilebilir. Bekleme
süresi sonunda ciltte kalan fazlalıklar, yumuşak bir fırça ile alınmalıdır.

Sabitleyici Sprey Kullanımı
     Kapatıcı makyaj özellikle vücutta kişinin sosyal hayatına uyum sağlaması için
önemlidir. Bu nedenle kişi tüm gün ellerinde ya da bacaklarında kapatıcı ile dolaşır. Gün
içinde makyajın çıkmaması ve kıyafetlere bulaşmaması için sabitleyici sprey kullanmak
gerekir. Sabitleyici spreyler uygulama alanına bir kol boyu ya da en az 30 cm uzaklıktan
sıkılmalı ve 1-3 dk. Bekletilmelidir. Böylece uygulanan kamuflaj makyaj tamamıyla
sabitlenmiş ve sudan etkilenmez hale gelmiş olur.

Kamuflaj Makyaj Kozmetik Ürünlerinin Diğer Fondöten ve Pudralarla
Kullanımı
     Kapatıcı kozmetiklerin kullanımı cildin türüne ve durumuna göre değişmekle birlikte,
uygulamada birçok yöntem ve farklı kombinasyonlardan yararlanılabilmektedir. Kapatıcı
makyaj kozmetiği, istenmeyen kusurun üzerine sürüldükten sonra, sıvı veya krem normal
fondöten, kapatıcı makyaj kozmetiğinin üzerine uygulanır. Sabitleyici pudra uygulaması
yapılır. Bu yöntem sonrasında tercih edilen diğer tüm renklendirici kozmetik ürünleri
uygulanır.

4.3.3.Kamuflaj Makyaj Uygulamasında Dikkat Edilecek Hususlar
 Uygulama yapılacak kişiye kamuflaj makyaj süresince kıyafetlerini korumak
amacıyla kumaş bir örtü giydirilmesi,
 Kamuflaj makyajın görüntüsü, farklı ışıklandırmalar altında değişebileceğinden,
makyaj yapılan ortamın aydınlatmasının her zaman aynı olması ve doğru
seçilmesi gerekmektedir.
 Kullanılması gereken renkler cilt üzerine sürülerek uygun renk tonu
ayarlanmaya çalışılır. Kapatıcı renk komposizyonu doğru renk tonunda ise
kullanılır. Çok koyu renk elde edildiyse cilt türüne uygun olarak çok az
miktarda beyaz kapatıcı krem, eğer açık ise çok az miktarda koyu kapatıcı krem
ilave edilerek doğru renk tonu elde edilebilir.
 Kamuflaj makyaj uygulaması küçük bir yara izi üzerinde gerçekleştirilecek ise
ince uçlu fırçaların, daha geniş yara izleri için ise, kalın uçlu fırçaların
kullanılabilir.
 Kamuflaj makyajından sonra ciltteki gözenekler hala açık görünüyorsa,
kamuflaj makyaj tekniği ile açık görünen kısımlar kapatılabilir.
 Kamuflaj kozmetikleri opak olduklarından, ciltte tek bir renk oluştururlar.
Makyajı tamamlamak için kapatıcı krem içeren allıkların yanaklara, çene ve
alna sürülmesi gerekir.
Kamuflaj makyaj kozmetikleri, yağ bazlı oldukları için cilt üzerinde çalışırken,
sadece kusurlu olan bölgelerde kamufle yapılmasına dikkat edilmelidir.

4.4.Kamuflaj Makyaj Uygulama Yöntemleri

4.3.1.Renk Kusurlarında Kamuflaj Makyaj Yöntemleri
     Derinin renk kusurları, melanin pigmentasyonundan, derideki tümörlerden
kaynaklanabildiği gibi, bazı renk kusurlarının sistematik anormalliklerden, bazılarının da dış
etkenlerden örneğin; güneş ışınlarından kaynaklanabildiği bildirilmektedir.
Kamuflaj makyaj uygulamasında başarılı olabilmek için, kişinin görünür cilt renginin
dışında, deri altı renk tonu, ince deri altında kırmızı tonun bulunduğu ve bunun da kırmızı
rengi vereceği, kalın deri altında ise kahverengi pigment izlerinin olduğunun göz önünde
bulundurulmalıdır. Kamuflaj makyaj uzmanı bu nedenle seçilen renk tonu cilde uyum
göstermez ise; üzerine tekrar bir renk tonu daha seçerek, doğru renk tonunu elde edinceye
kadar karışımı hazırlanmaya devam edebilmektedir.

4.3.1.1.Hiperpigmantasyonda Kamuflaj Makyaj
     Cilt rengini melanin denilen pigmentten alır ve bazı bölgelerde çok fazla melanin
oluşması ile ciltte meydana gelen koyu renkli lekelenmeler hiperpigmentasyon olarak
adlandırılmaktadır. Doğum kontrol hapları, alerjiler, hamilelik dönemi ve güneş ışınlarına
karşı hassasiyet hiperpigmentasyona neden olabilmektedir.
     Vücuttaki bir takım hormonal değişiklikler ise melasmaya sebep olabilmekte ve bu
duruma özellikle hamile ya da doğum kontrol ilaçları kullanan kadınlarda
rastlanabilmektedir. Melasma genellikle esmer kadınlarda, alın, yanak, burun ve dudak
üstünde kahverengi lekeler şeklinde görülmektedir.
     Hiperpigmentasyon nedenli lekelenmelerde kamuflaj makyaj uygulaması yapılırken;
özellikle güneş ışınlarının sebep olduğu durumlarda, güneş ışınlarını bloke edici
kozmetiklerin kullanılmasına dikkat edilmesi gerekmektedir. Yağlı bir cilde uygulama
yapılırken; cilt tonuna uygun iki renkten hazırlanan karışım bütün yüze sürülerek, leke ile
normal deri arasındaki sınırı kapatabilmek için sınıra iki kez uygulama yapılabilmektedir.
Daha sonra sabitleyici pudra uygulamasına geçilir ve ciltte beş dakika bekletildikten sonra
fazlalıklar bir fırça yardımıyla alınarak, en üste su bazlı fondöten uygulanabilir. Eğer ciltteki
leke çok küçük bir bölgede ise sadece lekenin üzeri kamufle edilebilmektedir.
     Kuru ciltlerde ise, kamuflaj makyaj kozmetiği sadece leke üzerine uygulanır ve
sabitleyici pudra yerine yarı saydam pudra, su bazlı fondöten yerine yağ bazlı ya da krem
fondötenler tercih edilebilmektedir.

4.3.1.2.Hipopigmentasyonda Kamuflaj Makyaj
     Hipopigmentasyon, derinin melanin pigmentasyonunun azalması ya da kaybolması
olarak adlandırılmaktadır. Hipopigmentasyon ile karakterize olan en önemli hastalıklardan
vitiligo lekelerinin örtülmesi ve sağlıklı cilt bölgeleri ile uyumunun sağlanması, kırmızı ve
kahverengi lekelere oranla oldukça zor olduğu için, bu bölgeye ilk önce bronzlaştırıcı bir
madde ile ön işlem uygulanabilir. Bir tampon çubuk veya ince bir fırça ile pigmentsiz cilt
üzerine sürülerek leke sınırının dışına çıkılmamasına dikkat edilmelidir. Kuru ciltlerde
vitiligo lekeleri kamufle edilirken; kamuflaj makyaj kozmetiği bütün cilde sürüldükten sonra,
sabitleyici pudra uygulamasına geçilir ve beş dakika beklendikten sonra bir fırça yardımıyla
görülen fazlalıklar alınarak uygulama tamamlanırken, yağlı ciltlerde sabitleyici pudra
üzerine su bazlı fondöten uygulanabilmektedir.

4.3.2.3.Dövme İçin Kamuflaj Makyaj
     Dışarıdan gelen çeşitli boya maddeleri ile kişinin arzusuna göre, deride geçici ya da
kalıcı renk değişiklikleri yapılabilmektedir. Geçici dövmelerin belli bir süre sonra
kendiliğinden silinir, kalıcı dövmelerin ise ciltten mutlaka tıbbi müdahale ile çıkartılmalıdır.
Kamufle edilecek bölge temizlendikten sonra, kamuflaj makyaj kozmetiği dövme
üzerine uygulanır ve beş dakika bekletildikten sonra sabitleyici pudra uygulamasına
geçilerek fazlalıklar bir fırça yardımıyla alınır ve cilt tipine uygun seçilen bir fondöten ile
uygulama tamamlanır. Kırmızı renkli dövmeyi kamufle edebilmek için yeşil renk
tamamlayıcısı, mavi renkli dövmeyi kamufle edebilmek için kavuniçi renk tamamlayıcısı
kullanılmaktadır.

4.3.1.4.Hat Kusurları İçin Kamuflaj Makyaj Yöntemleri
     Derideki dokular eğer kuru ve hassas ise deride zedelenme ya da yara izi gibi kusurlar
ortaya çıkabilmektedir. Etrafındaki deriden, farklı bir görüntüye ve yapıya sahip olan yaralı
doku veya yara izi, bir takım kazalardan, ameliyatlardan (keloid) kaynaklanabilmektedir.
Hat kusurları için uygulanacak olan kamuflaj makyaj yöntemi seçilirken, deri özelliği
göz önünde bulundurularak uygulamaya başlanmalıdır.

4.3.1.5.Deri Seviyesinden Yüksek Olan Hat Kusurları İçin Kamuflaj Makyaj
Yöntemleri
     Kazalardan dolayı ortaya çıkabilen travmatik yaraları gizlemek için bazen bir seri
operasyonlar gerekebilir ve tedavi çok uzun zaman aldığından, hasta bir diğer operasyonu
beklerken, kamuflajdan yararlanılabilir. Yara izleri hastanın yaşına, yaranın yerine ve
yaranın çeşidine göre, üç ya da üçten altı aya kadar kırmızı ve fark edilebilir şekilde
olabilmektedir ve bu gibi durumlarda kamuflaj makyaj uygulandığı takdirde kişi normal
görüntüsüyle, hayatına devam edilebilir.
     Kaza sonrası yara izleri kamufle edilirken; iki renk karışımı ile hazırlanan kamuflaj
makyaj kozmetiği, yara dışında, bütünlüğü sağlamak amacıyla tüm cilde sürülerek,
sabitleyici pudra uygulamasına geçilir ve 5 dakika ciltte bekletildikten sonra fazlalıklar
alınarak, cilt yağlı ise su bazlı fondöten, cilt kuru ise yağ bazlı fondöten ile uygulama
tamamlanarak gerekli görülüyor ise normal makyaj uygulamasına geçilebilmektedir.

4.3.1.6.Deri Seviyesinden Alçak Olan Hat Kusurları İçin Kamuflaj Makyaj Yöntemleri
     Deride herhangi bir sebeple oluşan yanık çok derinde ise normal deri ile yanık bölge
arasında çok büyük farklar oluşabilmektedir. Kamuflaj makyaj uygulaması yara izinde
olduğu gibi burada da aynı şekilde uygulanabilmektedir. Yanık, doku transferine ihtiyaç
duyulacak kadar kötü durumda ise cilt çok parlak, yapay ve yamalı bir görünüm
alabilmektedir.
     Derideki yanıklar kamufle edilirken; teknik olarak, yara izi kamufle aşamaları takip
edilebilmektedir. Ancak burada kamuflaj makyaj kozmetiğinin iki kez uygulanarak, dokunun
yumuşaklığını, parlaklığını kaybetmemek için sabitleyici pudra uygulamasının da çok yoğun
olması gerekmektedir.

4.3.1.7.Hat ve Renk Kusurlarının Birlikte Olduğu Durumlarda Kamuflaj Makyaj
Yöntemleri
     Derinin bazı görünür kusurlarının, hem renkli hem de deri seviyesinden yüksek
olmaları, hat ve renk kusurlarının birleşimi olarak görülebilmektedir. Örneğin, benler,
tümörler ve akneler gibi.
     Renkleri ten rengi ya da siyah olmakla birlikte değişiklik gösterebilen, pigment
hücrelerinin toplanması ile oluşan benler, tıbbi müdahale ile ya da yakılarak giderilmeye
çalışılsa da ciltte bir takım izler kalabilmektedir. Benlere kıyasla daha yoğun bir görünümde
olan, derinin fazla kan damarlarının birikmesinden kaynaklanan, renkleri kırmızı veya mora
kaçan koyu kırmızı beneklerde ameliyat, kimyasal dondurma ya da lazer ile tedavi
edilmekte, ancak bu yöntemlerde yara izine sebebiyet verilebilmektedir.
     Çıkıntısı çok az olan benler(mole, nevi) ve koyu kırmızı benekler(hemagiomas)
kamufle edilirken; cildin rengine uygun olarak hazırlanan kamuflaj makyaj kozmetiği, ben
veya beneklerin üzerine uygulandıktan sonra; yağlı ciltlerde sabitleyici pudra, kuru ciltlerde
ise yarı saydam pudra uygulamasına geçilerek, fazlalıkların bir fırça yardımıyla alınıp, cilt
tipine uygun seçilen bir fondöten ile normal makyaj uygulamasına geçilebilmektedir.
Ciltte oluşan bir takım kırmızı lekeler akneden de kaynaklanabilir ve bu duruma
genellikle yağlı ciltlerde rastlanabilmektedir. Akneden kalan izlerin kamuflajında, hazırlanan
karışımın içinde mutlaka yeşil rengin bulunmasına dikkat edilmelidir.
     Kırmızıya karşı yeşil kullanılmasının sebebi bu iki rengin birbirini tamamlamasıdır ve
bu renklerin karışımı ile kahverengi renk tonu elde edilmektedir. Bu lekeler kamufle
edilirken; kamuflaj makyaj kozmetiği oldukça ince sürülmeli, ancak halen kırmızılık var ise,
lekenin üzerine bir uygulama daha yapılabilmektedir. Sabitleyici pudra yerine yarısaydam
pudra kullanılabilmekte ve son aşamada cilt tipine uygun olarak seçilen bir fondöten ile yeşil
ton giderilebilmektedir.

4.3.1.8.Plastik Cerrahi Sonrası Uygulanan Kamuflaj Makyaj Yöntemleri
     Yüz gerdirme, göz burun estetikleri gibi ameliyatlardan sonra, bazen yara izleri ortaya
çıkabilmektedir. Yüz ameliyatlarından sonra meydana gelen birtakım izlerin yok olması 1 ile
3 ay arasında bir süre gerektirdiği gibi tamamen eski haline dönmesi bazı durumlarda 1 yıla
kadar da uzayabilmektedir. Kişi normal görüntüsüne dönünceye kadar, kamuflaj makyaj
uygulamaları yapılabilir.
     Yüz ve burun estetik ameliyatları sonrasında kalan izler kamufle edilirken; cildin
kendi renk tonuna eşdeğerde hazırlanan kamuflaj makyaj kozmetiği tüm cilde sürülür ve
sabitleyici pudra uygulamasına geçilerek, 5 dakika ciltte bekletildikten sonra fazlalıklar bir
fırça yardımıyla alınıp, daha sonra normal makyaj uygulamasına geçilebilmektedir. Göz
estetik ameliyat sonrası kalan izler için uygulanacak olan kamuflaj makyajda da aynı
uygulama yapılırken, sabitleyici pudra uygulaması gerekli görülmemektedir.
Yapılan uygulamalar ile elde edilen tecrübeler doğrultusunda görülmüştür ki deri
seviyesi ile bir olan vitiligo, porto şarabı lekesi UV ışınlarına bağlı lekeler ve dövme
üzerinde kozmetik kamuflaj makyaj başarı ile gerçekleştirilirken, deri seviyesinden yüksek
ve deri seviyesinden alçak olan hat kusurları ile çıkıntısı olan benler üzerinde aynı başarı
sağlanamamıştır. Bunun dışında plastik cerrahi sonrasında hastaların iyileşme safhasında
kamuflaj makyajdan faydalanabildiği, özellikle yüz germe, burun ve göz kusurları, cerrahi
yöntemlerle giderilebildiği gibi bu yöntemlerle giderilemeyen kusurlar özel hazırlanman
makyaj kozmetikleri ve değişik tekniklerle kamufle edilebilmektedir. Kozmetik amaçlı
kamuflaj makyajı bir çok hastanın yaşam kalitesini anlamlı bir şekilde arttırmaktadır.
Hastalar kendilerini daha güvenli hissetmektedir.

4.4.Örnek Uygulama Faaliyetleri

4.4.1.Akne ve Akneden Kalan İzlerin Kamuflaj Makyaj İle Kapatılması
 Cilt temizlenip, nemlendirici sürülerek makyaja hazır duruma getirildikten
sonra 2 farlı tondaki fondötenlerden hazırlanan karışım spatula ile aktif halde
bulunan sivilcelerin üzerine konulup daha sonra cildin diğer kısımlarına da
uygulanmalıdır.
 Sabitleyici pudra, kapatıcı fondötenin üzerine pudra ponponu yardımı ile
uygulanıp, ciltten alınır.
 Kamuflaj makyaj uygulaması tamamlanarak, uygulama dekoratif makyaj ile
desteklenmelidir.

4.4.2.Porto Şarabı Lekesinin Kamuflaj Makyaj İle Kapatılması
 Porto şarabı lekesi düz kırmızı ya da mor renkte, geniş kılcal damarların kalıcı
genişlemesi sonucu oluşan genellikle yüzün bir yarısını kaplayan, doğuştan ve
kalıcı olan lekelerdir. Bu kusur kozmetik kamuflaj ile kapatılabilir. Lazer
tedavisi yoluyla dermatolojik tedavi mümkündür.
 Cilt temizlenip, nemlendirici sürülerek makyaja hazır duruma getirilir.
Lekenin rengi koyu kırmızı olduğundan ilk kapatmada tamamlayıcı renk olan
yeşil tonu kullanılır. Makyaj fırçası ıslatılarak lekenin üzeri tamamen kaplanır.
 Normal deri ile aradaki farklı renk tonunu eşitleyebilmek için, cilt rengine
uygun kapatıcı fondöten leke dâhil tüm yüze uygulanır. Uygulamada ıslatılmış
fondöten süngeri kullanılır.
 Makyajı kalıcı kılmak, aynı zamanda suda çıkmasını önlemek için sabitleyici
pudra uygulamasına geçilir. Sabitleyici pudra, kapatıcı fondöten üzerine pudra
ponponu ile uygulanarak 5 dk. bekletilir.
 Bekleme süresi bittiğinde pudranın fazlalıkları yumuşak bir allık fırçası ile
alınır. Kamuflaj Makyaj ile yüzde bir maske karakteri oluşturulduğundan
dekoratif makyaj uygulaması gerekir.

4.4.3.Dövmenin Kamuflaj Makyaj ile Kapatılması
 Cilt temizlenip, nemlendirici sürülerek kamuflaja hazır duruma getirildikten
sonra 2 farlı tondaki fondötenlerden hazırlanan karışım spatula ile dövme
üzerine uygulanır.
 Sabitleyici pudra, kapatıcı fondötenin üzerine uygulanarak, kamuflaj makyaj
tamamlanır.
Kamuflaj-Makyajı Örnekleri












5.AYDINLATMA VE GÖLGELENDİRME İLE DÜZELTİCİ MAKYAJ
     Düzeltici makyajın ilk amacı bozuk olan hatları düzeltmek, güzel hatları
kuvvetlendirmek ve oval görünümlü bir yüz yaratmaktır. Yüz hatları doğru aydınlatma İLE
kuvvetlendirilerek, uygun gölgelendirme ile yumuşatılabilir. Işıklandırma olmadan
gölgelendirme tek başına bir işe yaramaz. Yüksek yerler daima açık, derinlik verilmek
istenen yerlerde koyu renge boyanır.


Resim 5.1: Işık ve gölge

     Makyaj uygulamadaki temel kural aydınlatmanın bir yüz hattını belirginleştirdiği,
gölgelendirmenin ise silikleştirdiğidir. Yüzün belli bir bölümünde orijinal fondötenden daha
açık bir tonda malzeme kullanıldığında aydınlatma elde edilir. Aydınlatma ile vurgu
kazandırılmak istenen yüz hatları ortaya çıkmış olur.
     Orijinal fondötenden daha koyu bir malzeme kullanıldığında ise gölgelendirme ortaya
çıkar. Gölgelerin (koyu renklerin)kullanımı belirgin hatları yumuşatır veya silikleştirir ve
daha az fark edilir hale getirir.
     Kısaca makyajda da ışık ve gölge tekniğinin iki basit kuralını bilmek gerekir.
 Açık renkler ışık verir ve hacim kazandırır.
 Koyu renkler gölge yapar ve hacmi küçültür.

Işık ve Gölge Tekniğini makyaja uyguladığımızda ise;
ık renkler; Yüzümüzdeki dar alanları geniş göstermek, çökük ve koyu
bölümlerini yumuşatmak için kullanılır.
Koyu renkler ise; Çok geniş bölümleri daraltmak, uzun bölümleri kısa
göstermek içinkullanılır.

5.1.Aydınlatma, Gölgelendirme ile Düzeltme Makyaj Uygulamaları

5.1.1.Yüzün Şekillendirilmesi
     Yüzde uygulanan düzeltici makyaj uygulamalarında gölgelendirme ve aydınlatmadan
faydalanılır. Bununu en etkili yolu yüzü fondöten ve pudra ile şekillendirmektir. Bu ürünler
yüzün daha oval görünmesine yardımcı olur.
     Üç farklı derinlik seviyesinde, üç fondöten veya pudra rengi seçmeniz gerekir.
 İlk renk ten renginize tam olarak uymalıdır. Bu sizin gerçek fondöten renginizdir.
 İkinci renk ışık renginiz, ilk renkten bir seviye daha açık bir renk olmalıdır.
 Üçüncü renk gölge renginiz, ilk renkten bir seviye daha koyu olmalıdır. Üç ton arasında dikkat çekici bir farklılık olmamalıdır.

5.1.1.1.Oval Yüz Şekli
     İdeal yüz şeklidir. Her tip makyaj bu yüzde iyi durur. Bu yüz şeklinde genellikle
yanaklar daha geniştir ve yüz alna ve çeneye doğru hafifçe daralır. Yüzdeki simetri
nedeniyle yüze gölge veya ışık vermeye gerek yoktur.


Resim 5.2: Oval Yüz

5.1.1.2.Yuvarlak Yüz Şekli
     Kısa ve geniş yüz tipidir. Yanak kenarlarını gölgelendirerek daha ince bir yüz
görünümü elde edilebilir. Yuvarlak şekle sahip bir yüz daha dolgundur ve genç görünümünü
diğer yüz şekillerinden daha uzun süre korur. Yüz oldukça kısa ve geniştir, dolgun yanaklara
ve daha geniş bir çeneye sahiptir.
 Dikkati yüzün ortasına çekmek için alna, gözaltlarına ve çenenin ortasına biraz
ışık veriniz.
 Oval görüntü yaratmak için şakaklara, yanaklara veya çene çizgisine bronzlaştırıcı veya ten renginden iki ton koyu ürünle gölge veriniz.


Resim 5.3: Yuvarlak Yüz

5.1.1.3.Kare Yüz Şekli
     Bu yüz şeklinin karakteristik özellikleri; çene köşelidir, aynı şekilde alın geniş ve
yanaklar dolgundur.
 Dikkati yüzün ortasına çekmek için alna, gözaltına ve çenenin ucuna biraz ışık veriniz.
 Şakaklardan itibaren saç çizgisinin iki köşesine ve çenenin iki köşesine gölge veriniz.
 Dikkati kare yüzün köşelerinden uzaklaştırmak, yüzün daha oval görünmesini sağlamak için elmacık kemiklerinin üzerine allık sürünüz.


Resim 5.4: Kare Yüz

5.1.1.4.Ters Üçgen Yüz Şekli ( Kalp Şeklinde )
     Karakteristik olarak geniş bir alın ve çeneye doğru daralan bir yüz şeklidir. Çene
aydınlatılarak görünüm genişletilir. Alın ise gölgelendirilerek daraltılır.
 Çeneyi genişletmek için ışık veriniz.
 Alna, gözaltlarına, elmacık kemiklerinin hemen üzerine ışık veriniz.
 Şakakları ve yanakları daraltmak için bu bölgelere gölge veriniz.


Resim 5.5: Ters üçgen Yüz

5.1.1.5.Üçgen Yüz Şekli
     Yüz şeklinin karakteristik özellikleri, geniş yanak kemikleri, gittikçe incelen alın ve
çenedir. Alın dar çene geniş olur. Çene gölgelendirilerek daraltılır. Alın ise aydınlatılarak
genişletilir.
 Çeneyi daraltmak için koyu renk gölge uygulayınız.
 Alna ışık vererek aydınlatınız.
 Kaşları ince ve yuvarlak yapınız.

Resim. 5.6: Üçgen Yüz

5.1.1.6.Dikdörtgen Yüz Şekli (Uzun)
     Uzun yüz çıkık elmacık kemiklerine, yüksek ve derin bir alna, güçlü keskin bir çene
çizgisine sahiptir.
 Uzun yüze asla ışık ve gölge uygulamayınız. Bu yüzün olduğundan daha uzun
görünmesini sağlar.
 Çenenizi daha kısa göstermek için, çene çizginiz boyunca bir fırçayla ılık
uygulayınız.
 Elmacık kemiklerine bol bol allık uygulayınız Bu yüzün daha kısa ve geniş
görünmesini sağlayacaktır.
 Kâkülde yüzün daha kısa görünmesine yardımcı olur.


Resim 5.7: Uzun Yüz

5.1.2.Alın
şük Alın: Saç çizgisi hizasındaki alanı, yüze uygulanan fondöten renginden
biraz daha koyu bir renk seçerek, bunu aşağıya doğru derece derece temel
fondöten rengin içinde kaybolana dek yediriniz. Bu işlem alnın daha düşük
görünmesini sağlayacaktır.
Yüksek Alın: Düşük alında kullanılan fondöten renginden biraz daha koyu bir
renk uygulanır. Uygulama düşük alın yaratımında olduğu gibi yukarıdan
aşağıya doğru renkler birbiri içinde kaybolana dek yapılır.

5.1.3.Burun
Geniş, Çıkık Burun: Buruna koyu fondöten veya gölgelendirici uygulanarak
daha küçük görünmesi sağlanabilir. Burun çevresindeki bölge daha açık bir
fondötenle aydınlatılır.


Şekil 5.1: Geniş, Çıkık Burun

Geniş Burun: Buruna daha dar bir görüm vermek için burun deliklerinin
kenarları yüzün diğer bölümlerine değdirmeden gölgelendirilmelidir.

Şekil 5.2: Geniş Burun

Kısa ve Düz Burun (Kalkık Burun): Burun uzunluğu boyunca aşağı doğru
ince bir çizgi aydınlatıcı uygulanarak buruna daha çıkık bir görünüm verilebilir.


Şekil 5.3: Kısa ve Düz Burun (Kalkık Burun)

İnce ve Kısa Burun: Buruna uzunluk ve genişlik vermek için aydınlatıcılar
kullanılır. Burun uzunluğu boyunca aydınlatıcılar kenarlara doğru dikkatle
yayılarak yanaklara sürülen daha koyu renkte fondötenle birleştirilir.

Şekil 5.4: İnce ve Kısa Burun

Uzun Burun: Daha geniş bir görünüm vermek için burnun ucuna aydınlatıcı
sürülüp daha sonra gölgelendirilir.


Şekil 5.5: Uzun Burun

5.1.4.Çene
Geri Çekik Çene (Küçük Çene): Bu şekil çene yüze uygulanan fondötenin bir
veya iki ton açığı kullanılarak aydınlatılır.


Şekil 5.6: Geri Çekik Çene (Küçük Çene)

Çıkık Çene: Eğer çene çok çıkıksa yüze uygulanan fondötenin bir veya iki ton
koyusu kullanılarak gölgelendirilir.

Şekil 5.7: Çıkık Çene

Sarkık Çene: Sarkık bölümde daha koyu yüzde ise doğal tonda bir fondöten
kullanılır.

Şekil 5.8: Sarkık Çene

5.1.5.Gözler
 Ayrık Gözler
     Gözler arasındaki mesafe bir göz genişliğinden fazla ise, bu gözlere ayrık gözler denir.
Bu gözlere uygulanan makyajın amacı gözleri birbirine yaklaştırmaktadır.


Şekil 5.9: Ayrık gözler

Işık: Kaş kemiğine ve göz kapağına açık renk farı uygulayınız. 


Şekil 5.10

Ara ton: Göz kapağı kat yerinin dış köşesinden başlayarak, gözün iç
köşesine doğru koyu renk farı yayınız. Rengi koyulaştırmak ve gözleri
birbirine daha da yakınlaştırmak için iç köşelere doğru birkaç kat daha
uygulayınız. 

Gölge: Dış köşeden başlayarak üst kirpik çizgisi boyunca ve yukarı doğru
göz kapağı kat yerinin içne doğru koyu renk farı yayınız. Ayrıca boyanın
gözün dış kenarının ötesine geçmemesine özen göstererek alt kirpik
çizgisinin altına doğru sürünüz. 


Şekil 5.11

Çıkık gözler
      Burada amaç gözü daha içeride göstermek ve geri plana atılmasını sağlamaktır. Bunu
üç farklı göz farı ile açıktan koyuya bir etki yaratarak yapabilirsiniz.
     Hiçbir zaman göz kapağına ışık vermeyin, aksi halde gözler olduğundan daha çıkık
görünür. Göz kapağı boyunca kullanılandan daha koyu bir renk veya gölge gözlerin arka
plana atılmasını sağlar.


Şekil 5.12: Çıkık gözler

Işık: Açık renk farı sadece kaş kemiği üzerine uygulayınız. 


Şekil 5.13

Ara ton: Üst kirpik çizgisinin dibinden başlayarak göz kapağının bütünü
ve kaş kemiğinin bütünü boyunca yayınız.
Gölge: Kirpik çizgisinin dibinden başlayarak göz kapağının tümü ve göz
kapağı kat yeri boyunca farı sürünüz. Daha sonra, alt kirpik çizgisinin
altındaki gölgeyi siliniz. 


Şekil 5.14

Çukur Gözler
Bu gözün özelliği kaş kemiğinin normal gözlere göre daha dışarı doğru olmasıdır. Bu
makyajda amaç, çukur gözleri dışarı çıkarmak ve daha belirgin hale getirmektir.


Şekil 5.15: Çukur gözler

Işık: Göz kapağına ve göz kapağı kat yerine uygulayınız. 


Şekil 5.16

Ara ton: Boyayı göz kapağı kat yerinin üzerine sürün ve oradan kaş
kemiğini daha içerde göstermek için kaş kemiği boyunca yayınız. Şekil

Gölge: Üst kirpik çizgisinin dış köşesine ve daha sonra bu bölgeyi geri
plana atmak için kaş kemiğinin köşesine uygulayınız. Alt kirpik çizgisi
altındaki gölgeyi silerek gözleri belirginleştiriniz. 


Şekil 5.17

Birbirine Yakın Gözler
Gözler arasındaki mesafe bir göz genişliğinden az ise, bu gözlere yakın gözler denir.
Bu gözlere uygulanan makyajın amacı gözleri birbirinden uzaklaştırmaktır.


Şekil 5.18: Birbirine yakın gözler

Işık: Göz kapağına ve kaş kemiğine açık renk farı uygulayınız. Ayrıca alt
kirpik çizgisinin üst köşesine uygulayınız. 


Şekil 5.19

Ara ton: Göz kapağı kat yerinin dış köşesinden başlayarak, ara tonu
kaşın iç köşesine doğru yayınız. 
Gölge: Koyu farı üst kirpik çizgisinin dibi boyunca ve göz kapağı katının
dış bölgesine doğru sürünüz. İç köşeler hariç olmak üzere belirginlik
kazandırmak için alt kirpik çizgisinin alt kısmına doğru yayınız.
Gözlerinizin birbirinden daha uzak görünmesini sağlamak için gözün iç
köşelerine ışık veriniz.


Şekil 5.20

şük Gözler
Düşük gözlerde, gözlerin dış köşeleri aşağıya doğrudur. Makyajın amacı gözlerin dış
köşelerini daha kalkık göstermektir.


Şekil 5.21: Düşük gözler

Işık: Açık renk farı kaş kemiğine ve göz kapağına uygulayınız. 


Şekil 5.22

Ara ton: Farı gözün dış köşenin çok az içinden başlayarak göz kapağı
katının iç köşesine doğru kat boyunca sürünüz. 
Gölge: Koyu renk farı gözün dış köşesinin çok az içinden başlayarak
yukarı ve göz kapağı içine yayın, daha sonra alt kirpik çizgisi boyunca
gölgeyi yayın bunu yaparken işe yine dış köşenin çok az içinden başlayın.


Şekil 5.23

5.1.6.Dudaklar
İnce Dudaklar: İnce dudaklara orijinal dudak çizgisini bir kalem ucu kadar
dıştan çiziniz. Dudağa daha dolgun bir görünüm verir. Daha sonra dudak
kalemine uygun ruj sürünüz.
Dolgun Dudaklar: Dolgun dudaklar orijinal dudak çizgisini takip edilerek bir
kalem ucu kadar içten çiziniz. Böylece dudakta ince bir görünüm elde
edilebiliriz. Dudak kalemine uygun ruj sürünüz.
Dengesiz Dudaklar: Eğer üst dudak alt dudaktan daha ince ise kalem ile üst
dudak eğrisinin biraz üzerinden yeni bir çizgi çekiniz. Böylece dolgun bir
görünüm elde edebiliriz. Dudağı rujla renklendiriniz. Eğer alt dudak ince ise
dudak kenarı dışından dudak çizgisi takip edilerek yeni bir çizgi çiziniz. Her iki
durumda da yeni çizilen çizgi dudağın dış sınırları içinde olmalıdır. Aksi halde
doğal olmayan, sert bir görünüm oluşur.
Asimetrik Ağız: Üst dudağın bir tarafı, diğerinden daha incedir. Dengeli bir
görünüm elde etmek için, ince olan tarafı dudak kalemi ile dikkatlice düzeltiniz.
şük Dudaklar: Bu tür ağız üzüntü ifadesi yaratır. Alt dudak çizgisinin
kenarları üst dudak çizgisi ile birleştiriniz.
Yaşlı Dudaklar: Yaşlılık ile birlikte özellikle dişler çekilmişse, ağız çevresinde
dikey çizgiler oluşur, dudakların belirgin sınırları kaybolur. Sigara içen kişilerde
ağız çevresindeki çizgiler daha erken ortaya çıkar. Yağlı ruj ve kalemler
kullanılmamalıdır. Çünkü bunlar eriyerek ağız çevresindeki ince çizgilere
girerler. Bunun sonucunda orijinal dudak şekli kaybolur ve bütün makyaj
bozulur. Dudak kenarları kuru bir ruj kalemi ile çizilmelidir. Dudak parlatıcısı
çok az kullanılabilir.

5.1.7.Boyun
     Makyaj yaparken fondötenler bütün yüze ve boyun bölgesine dikkatle yayılmalıdır.
Fondöten ile cildin doğal rengi arasında zıtlık yaratılmamalıdır. Boyun kalın ise görünümünü
inceltmek için gölgelendirilmelidir. İnce Boyun aydınlatılarak daha kalın bir görünüm
sağlanabilir.
     Ayrıca düzeltme işlemi sadece kozmetik makyaj ürünleriyle yapılmamaktadır.
Düzeltici makyaj için özel olarak hazırlanan balmumu gibi malzemelerde kullanılarak
düzeltme işlemi yapılmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.